Yoga mod stress #3

Måske du allerede har læst Yoga mod stress #1 og Yoga mod stress #2, men hvis ikke, kan du sagtens læse med her uden at have læst de to første. 

Jeg får efterhånden flere og flere, der henvender sig til mig, fordi de er sygemeldt med stress. Der er mange, der ønsker at dele en historie samt ønsker at booke forløb hos mig eller melder sig ind for at lytte til mine guidede meditationer.

I løbet af en uge har jeg flere yogaforløb for stressramte samt 1:1 yogaforløb. Og der kommer flere til. Jeg kan sagtens forstå, man vender sig mod bl.a. yoga og meditation når tankerne bliver for mange og angsten forsøger at dominere. Yoga er en blid og hensynsfuld måde at lære at håndtere sin stress og angst på. Med yoga og meditation, kan du langsomt lande tilbage i din krop og knap så meget i dit hoved - hvor tankerne kan have det med at være styrende for din dag. 

Yoga og meditation blev også min vej ud af et kværnende hoved og ind i mere stilhed, ikke kun til mit hoved, men også min krop der var i højeste alarmberedskab. Jeg havde hele tiden fornemmelsen af myrer i kroppen og havde deraf svært ved at sidde stille. Min krop var konstant på vej væk, en fornemmelse af at skulle flygte fra noget, jeg vidste bare ikke hvad. 

I dag ser jeg mit møde med stress som en gave. Det gjorde jeg bestemt ikke dengang, tværtimod. Jeg vil nok aldrig helt slippe min stress, den vil for altid være min tro følgesvend, men i dag også min bedste ven, der kærligt minder mig om at passe på mig selv. Jeg tror, vi alle har den med os, og den fylder i større og mindre grad hos os alle. Nogle af os er bare mere sensitive overfor stress. Det handler i høj grad også om, hvor meget vi lytter til de signaler, vores krop sender os. Det snedige ved stress er, at den langsomt tager til og til sidst kan vi have svært ved at huske, hvordan det var før stress insisterede på at tage bopæl hos os. Altså, dengang vi kunne det hele og mere til, eller troede vi kunne det hele, for hvem kan i grunden det?  

For mig betød mit møde med stress bl.a. at jeg lærte mig selv at kende påny. Eller måske i bund og grund landede tilbage til mig selv. At jeg erkendte overfor mig selv, at jeg er et introvert og sensitivt menneske, der nemt bliver påvirket af omgivelserne omkring mig og derfor har brug for meget ro. Jeg elsker at være ude blandt andre mennesker, men ikke for længe ad gangen, for det tærer på mine energidepoter. Min benzintank kører bare ikke lige så langt på literen som andres. Den erkendelse har været guld værd for mig. Men den tog tid, for det er samtidig enormt svært for mig at sige nej til andre mennesker. Og hvis jeg skal passe på mig selv, har jeg måtte skrue meget ned på en del. 

I dag er jeg landet et godt sted. Jeg kan selvfølgelig have perioder, hvor jeg fortsat bliver lidt rundtosset og hvor mit "nej" ikke eksisterer. I de perioder må jeg ty til min værktøjskasse, hvorfra jeg hiver de redskaber, der langsomt hjælper mig til at lande i stilhed igen. For mig er det bl.a. Yoga Nidra og Yin yoga der bliver mine "go-to" selvomsorgsfulde redskaber. Der er ikke noget bedre, end at skabe et stille rum for mig selv, hvor jeg lader mig guide af en Yoga Nidra. Følelsen af ro og fornyet energi efterfølgende kan holde symptomer på stress væk. En anden skøn ting jeg har opdaget ved min Nidra-praksis er, at mine migræneanfald både er mere sjældne samt er blevet mere milde. 

Netop fordi jeg selv har været igennem et par år, hvor stress og angst fyldte meget hos mig, betyder det så meget, at jeg kan guide andre ind til mere stilhed og ro. Både online via mine meditationer samt via et yogaforløb. Jeg elsker at blive kontaktet af andre, som ønsker at dele deres historie med stress og angst. Enten fordi de står midt i det eller fordi de er på den anden side. For dem, der står midt i en sygemelding med stress, havner de ofte hos mig for enten online meditationer eller for at købe sig ind på et 1:1 yogaforløb. At opleve den transformation der sker over blot et par gange yoga og meditation er rørende. Yoga og meditation gør en stor forskel for symptomer på stress, og jeg kan ikke selv anbefale det nok. 

Kontakt mig endelig, hvis du vil høre mere om mine forløb eller mine online meditationer.

De varmeste hilsner, 
Maria

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!